برترین

برترین

برترین

برترین

آموزش بهترین راه جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی

بهترین راه جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی چیست؟

خرید و فروش و معاملات اینترنتی از سال های پیش در ایران شروع شده است و مانند سایر کشورهای جهان کلاهبرداران اینترنتی نیز برای کسب سود بیشتر وارد این کار شده اند...

کلاهبرداری اینترنتی به راحتی دامان ایرانی ها را گرفته است.بیشتر افراد دچار کلاهبرداری اینترنتی شده اند یا در ۶ ماه آینده دچار آن خواهند شد.

در ادامه ما به معرفی بهترین راه جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی خواهیم پرداخت، بخوانید تا طعمه ی کلاهبرداران نشوید.


چطور از شما کلاهبرداری میکنند؟

در همه ی روش های کلاهبرداری اینترنتی ابتدا اعتماد شما را جلب میکنند و افراد از روی سادگی یا عجله در کسب سود معامله ی اینترنتی سریع اعتماد میکنند و پس از آن شما به عنوان خریدار هزینه را برای فروشنده ی کلاهبردار واریز میکنید و اینجاست که یک کلاهبرداری صورت میپذیرد.

معمولا پس از پرداخت هزینه شما هیچ دسترسی فیزیکی و مجازی به فروشنده نخواهید داشت.

تلفن و خط تماس کلاهبردار اینترنتی خاموش میشود یا دیگر به شما پاسخ نمیدهد.

کلاهبرداران حرفه ای در صورت دریافت هزینه های بالا تا چندین ماه شما را با بهانه های قانع کننده معطل میکنند تا پول پرداختی شما در حساب بانکی آنها سود دریافت کند.


روش های مختلفی برای کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد اما اساس همه ی آنها استفاده از روش هایی مانند روش های زیر است:


  • جلب اعتماد با گفتن دروغ های دوست داشتنی (این جنس یه دونه قبل از تحریما مونده، مشتری برای این جنس زیاده و به زور براتون نگه داشتم، از شخصیتت خوشم اومده میخوام بدمش به خودت، پول نیاز دارم وگرنه نمیفروختم و…)
  • استفاده از عدم آگاهی افراد نسبت به خطرات معاملات اینترنتی
  • دادن قیمت های نامتعارف و کمتر از واقع
  • ایجاد عجله و شتاب در معامله ( آقا نمیخری بدمش به مشتری بعدی، داداش یه مشتری اومده پول بیشتری هم میده، دوست نداری نخر ولی عمرا بتونی لنگه ی اینو پیدا کنی، بذار عکسسشو بدم ولی بعدش پولو بریز و…)
  • معرفی خود به عنوان افراد پولدار یا سرشناس و…
  • و بسیاری روش های دیگر

کجاها کلاهبرداری اینترنتی میکنند؟

تقریبا هرجا که با اینترنت به آن وصل شده اید و محصولی برای فروش دارند میتوانند کلاهبرداری اینترنتی انجام دهند. حتی گاهی سایت های بزرگ فروش نیز کلاهبرداری های بسیار ریز و دقیقی انجام میدهند (مثلا جنس تقلبی به جای اصل میفروشند و شما متوجه آن نمیشود مگر پس از یکماه دیگر…)

اما طبق آمار بیشترین کلاهبرداری ها در سایت دیوار انجام میشود که البته مقصر سایت دیوار نیست و مشکل از طرفین معامله است!

پس از آن سایت های مشابه دیوار ، کانال های تلگرامی، پیج های اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی قرار دارند و پس از آنها نیز سایت های فروشگاهی بدون مجوز و گاهی سایت های دارای مجوز نیز هستند.


پس از کلاهبرداری اینترنتی باید چکار کرد؟

بهتر است به پلیس فتا مراجعه کنید و یک شکایت تنظیم کنید. پلیس تلاش خود را خواهد کرد اما حقیقت این است که کلاهبرداران اینترنتی فکر همه چیز را کرده اند و ممکن است هیچوقت گیر نیافتند.

برای مثال طبق تحقیقات و تجربه ای افراد معلوم شده است که در بسترهایی مانند تلگرام در صورتی که فروشنده از روش های خاصی استفاده کند هیچ ردپایی از خود به جا نمیگذارد تا پلیس بتواند وی را پیدا کند.

به هرحال ما بهترین روش را در پایین این مطلب گفته ایم اما اگر از روشی که گفته ایم استفاده نمیکنید باید تا لحظه ی آخر منتظر یک کلاهبرداری باشید.

در بهترین شرایط چندین ماه پس از شکایت شما فرد کلاهبردار پیدا خواهد شد و احتمالا تا آن روز قیمت دلار نیز چند برابر میشود و پول شما ارزش قبل را نخواهد داشت.


چطور از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

ما چند روش را در زیر بازگو کرده ایم اما توجه داشته باشید که کلاهبرداری اینترنتی ممکن است توسط خریدار نیز صورت بگیرد! پس روش مطمئن تر را انتخاب کنید تا هر دو طرف معامله در فضای مناسبی یک معامله ی منصفانه و ایمن را انجام دهند.

  • از سایت های معتبری خرید کنید عدم کلاهبرداری آنها ثابت شده باشد. (البته میتوانید کلاهبرداری فلان سایت را در گوگل جستجو کنید تا میزان عدم رضایت از سایت های بزرگ را نیز ببینید)
  • ترجیحا از سایتی خرید کنید که نماد اعتماد اینترنتی(اینماد) را داشته باشد. (این روش به طور ۱۰۰% از کلاهبرداری اینرنتی جلوگیری نمی کند و در سال های اخیر تقلب های زیادی در استفاده از این روش دیده شده است)
  • به صورت حضوری خرید کنید!!! (این توصیه ی اکثر کسانیست که سنی از آنها گذشته است و اصلا با اینترنت و خرید اینترنتی آشنا نیستند! نظر شما چیست؟)
  • از سایت واسطه ی خرید و واسطه فروشاینترنتی مثل سایت واسط استفاده کنید! سایت واسط یک سایت ایرانی برای واسطه گری معاملات اینترنتی و غیرحضوری است که افراد میتوانند خرید های خود را به آنجا منتقل کنند و سپس خریدار در آن سایت پول واریز کند و منتظر دریافت کالای خود باشد.
    در این روش پس از دریافت کالا اگر خریدار حس کرد جنسی که به دستش رسیده آن چیزی نیست که میخواسته به راحتی میتواند معامله را لغو کند و پول خود را از سایت واسط دریافت کند.
    فروشنده نیز قبل از ارسال کالا مطمئن است که هزینه ی جنس توسط واسط برای وی پرداخت خواهد شد.
      
  • از دیگر مزایای واسط میتوان به:  در دسترس بودن در همه جا، کاربرد راحت و سریع، پاسخگویی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، کارمزد پایین و منصفانه، پیگیری لحظه ای و آنلاین محصول خریداری شده ، امکان پرداخت آنلاین و امن و… اشاره کرد.


همچنین سایت واسط جهت افزایش آگاهی خریداران و فروشندگان در اینترنت (حتی اگر از سرویس های آن استفاده نکنید) اقدام به راه اندازی سایت واسط مگ ( www.vaaset.net/mag ) کرده است که با استفاده از آن میتوانید دانش خود درباره ی خریدها و فروش های اینترنتی را افزایش دهید. راه های کلاهبرداری، راه های جلوگیری از کلاهبرداری، تست محصول خریداری شده و… در این سایت توضیح داده شده است.

واسطه ی آنلاین معاملات


توجه: برای معامله در واسط میتوانید از کد تخفیف تا ۱۰۰% نیز بهره مند شوید و رایگان معامله کنید که کدهای آن نیز در واسط مگ گفته شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.