برترین

برترین

برترین

برترین

راه های رهایی از فشارهای روانی و تحت فشار بودن

رهایی از فشارهای روانی

رهایی از فشارهای روانی ، جزء مقوله های بحث برانگیز این زمانه است. همه ی ما شاهد فشارهای روانی، استرس و اضطراب، افراد بسیاری در اطرافمان هستیم.
خیلی از وقت ها، برای خود ما پیش آمده که بر اثر فشار های روانی اشک در چشمانمان حلقه زده و فقط یک پلک زدن کوتاه برای ریختن این اشک ها کافی بوده. گاهی برای دیده نشدن اشک هایمان محل را ترک می کنیم و در جایی دیگر تا می توانیم گریه می کنیم. اما آیا به راستی این گریه ها حال شما را بهتر می کند؟

 

جواب این سوال منفی است ! زیرا شما در زمان و مکانی که نیاز به ابراز احساسات بود این کار را انجام نداده اید.
روانشناسان معتقدند، برای رهایی از فشارهای روانی باید به موقع، به جا و البته به اندازه ، واکنش نشان داد. در غیر این صورت غم ، غصه، خشم و حتی برخی اوقات شادی، در روانتان جمع شده و به شکل های دیگری مانند؛ مشکلات جسمانی، مشکلات روانی و یا واکنش های ناگهانی و نامناسب در شرایط نامناسب بروز می کند.

برای رهایی از فشار های روانی نفس عمیق بکشید

برای رهایی از فشارهای روانی نفس عمیق بکشید

راهکار برای رهایی از فشارهای روانی:

برای هر مسئله و مشکلی در زندگی راه حل هایی وجود دارد. برای رهایی از فشارهای روانی هم راهکار هایی وجود دارد که شما می توانید با عملی کردن آن ها، فشار های روانی روی دوشتان را کم کنید و به آرامش برسید.

 

باور های غلط را دور بریزید

هر باوری در مورد، گریه نکردن ، فرو خوردن غم، حفظ آرامش در زمان عصبانیت، حفظ غرور، متانت و وقار و … شنیده اید را دور بریزید. این ها باورهای اشتباهی هستند، که فقط باعث تشدید غم و غصه ها و باقی ماندن حرف در دلتان و سپس بروز اختلالات جسمی و روانی می شود.
بهتر است احساس خود را به شکلی که حس می کنید، از غم رها می شوید، بروز دهید. حتما این احساس را همان جا بیان کنید و مانند یک کوله بار بر دوشتان حمل نکنید.

راحت گریه کنید

در واقع گریه کردن اولین و بهترین راهکار، برای نشان دادن احساس درونی افراد است. اجازه بدهید اشک هایتان به راحتی سرازیر شود، با این کار شما آرام تر می شوید. زیرا هورمون های ایجاد کننده ی استرس، با گریه کردن از بین می روند.
بعد از گریه کردن در جای راحتی دراز بکشید و چند نفس عمیق بکشید.

گریه کردن راهی برای رهایی از فشار های روانی است

گریه کردن راهی برای رهایی از فشارهای  روانی است


مقاله مرتبط:  با همسر عصبانی چگونه رفتار کنیم؟


احساستان را بنویسید

گاهی فقط با گریه کردن نمی توان از فشارهای روحی ایجاد شده خلاص شد. راهکار بعدی در این گونه مواقع نوشتن احساسات است. برای این منظور، مکان آرامی را انتخاب کنید و احساس تان را از لحظه ی اول اتفاق، بیاد آورید و بنویسید.
به نوع جمله بندی یا کلماتی که می نویسید فکر نکنید، هر چه را که به ذهنتان می رسد ( حالت های فیزیکی، روانی و یا هر نوع حسی را که دارید ) بنویسید.

نامه نگاری کنید

گاهی اوقات افراد احساس می کنند با گفتن احساسات به طرف مقابل می توانند فشار های روانی خود را تخلیه کنند. برای این منظور برگه ای بر دارید و تصور کنید با نامه می خواهید احساستان را به طرف مقابل بیان کنید. سپس این نامه را نگه داشته یا آن را دور بیندازید. اما هیچ گاه این نامه را به دست طرف مقابل نرسانید. زیرا این صحبت ها، حرف های شما در غم و ناراحتی است و احتمال دارد بعد از رفع آن از گفتن این حرف ها پشیمان شوید.

نوشته هایتان را مچاله کنید یا بسوزانید

مهم نیست که چه چیزهایی نوشته اید و تا کجا نوشته اید. فقط بنویسید و بعد مچاله کنید یا اینکه آن را آتش بزنید . با این کار سوختن یا مچاله شدن غم و غصه هایتان را حس خواهید کرد.

با کسی که مشکل دارید قهر کنید

یکی از واکنش های منطقی برای رهایی از فشارهای روانی ، قهر کردن است. اصلا اشکالی ندارد با کسی که از دست او دلخور هستید، قهر کنید.

 

  اما در زمان قهر، به نکته های زیر دقت کنید:

• اگر دوستی با آن شخص برای شما ارزشمند است و او عمدا شما را نرنجانده، به او بگویید که با او قهر هستید، اما حرف بزنید و سعی کنید دلخوریتان را بر طرف کنید.

• گاهی افراد بعد از اینکه شما را ناراحت کردند، متوجه ی رفتار خود می شوند. اما به دلیل خجالت، ترس از واکنش شما و … نمی توانند مستقیما عذر خواهی کنند. ممکن است این افراد به روش های دیگری مانند خریدن هدیه، تلفن کردن، حرف زدن و … سعی در جبران کارشان نمایند. در این شرایط به آن ها فرصت دهید و معذرت خواهی آن ها را به صورت ضمنی قبول کنید.

همه درست راهنمایی نمی کنند

هر فردی صلاحیت مشورت و راهنمایی کردن ندارد. بنابراین ممکن است راهکارهایی را پشنهاد دهد که باعث گمراه کردن شما می شود. گاهی همین به ظاهر راهنمایی کردن ها، به دلخوری و غم شما بیشتر دامن می زند.

کلاه تان را قاضی کنید

در هر ناراحتی و یا دلخوری که پیش می آید، اگر سهم دو طرف یکسان نباشد، اما هر دو ممکن است، دلیل به وجود آمدن این مسئله باشند.
بنابراین اگر نخواستید یا نتوانستید در آن لحظه واکنشی نشان بدهید، حتما قبل از بروز دادن واکنش های بعدی شرایط را بررسی کنید. سهم خودتان را، از اتفاق به وجود آمده بسنجید و برای واکنش بعدی تصمیم بگیرید.
بهتر است در این زمان نه خودتان را مقصر دانسته و عقب بکشید و نه خودتان را کاملا مبرا و رفتار حق به جانب داشته باشید.


مقاله مرتبط:  راه های جلوگیری و کنترل خشم و عصبانیت


از افراد با احساسات منفی دور شوید

البته این بدان معنی نیست که اگر دوستتان دچار مشکلی شده و حال بدی دارد او را رها کنید. بلکه معنی این جمله این است، رفت آمد خود را با افرادی که همیشه منفی صحبت می کنند و صحبت کردن با آن ها، همیشه حال روحی شما را بدتر می کند، کم کنید.

نگذارید بار منفی دیگران شما را ناراحت کند

گاهی برخی از افراد بیش از حد درد و دل می کنند. آن ها با انتقال حرف ها و حس های منفی شان به شما، از نظر روانی تخلیه می شوند. حال این شما هستید که به لحاظ ذهنی خسته شده اید و باید بار حرف های منفی دیگران را هم بر دوش بکشید. بنابراین تا حدی با دیگران همدردی کنید که به ضرر روح و روان خودتان نباشد.

از هیدرو کربن ها استفاده کنید

برای رهایی از فشارهای روانی تاثیر مواد غذایی را فراموش نکنید. سعی کنید برنامه ی غذایی متنوعی داشته باشید و در این میان هیدرو کربن ها را هم اضافه کنید.
خوراکی هایی مانند؛ غلات، حبوبات، موز و سیب، کشکش و توت، برنج و ماکارانی و … دارای هیدرو کربن طبیعی هستند.

 


راه های رهایی از فشارهای روانی و تحت فشار بودن

ادامه مطلب ...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.